Accreditatie Internationalisering

In 2023 heeft het Comenius College de accreditatie van Erasmus+ behaald vanwege de ruime internationaliseringsmogelijkheden die onze school biedt.

Vele docenten zijn heel actief met internationalisering op Comenius Lyceum en Mavo. De afgelopen jaren heeft internationalisering vanwege covid op een laag pitje gestaan, maar sinds maart vorig jaar zijn al ruim 40 leerlingen weer op reis geweest naar het buitenland.

Reizen naar het buitenland zijn kosteloos omdat er budget is vanuit Erasmus+ van de Europese Commissie. Vanuit dit budget worden de reiskosten en programmakosten betaald.

Deelnemers aan de projecten logeren bij gastgezinnen. Zo ervaren leerlingen echt hoe het leven in een ander Europees land is. Je bent niet op vakantie, maar op uitwisseling. Je slaapt en eet in het gastgezin en volgt overdag het programma op school. Er zijn ook altijd culturele of toeristische uitstapjes in het programma opgenomen.

Global Citizen School

Comenius Lyceum Capelle en Comenius Mavo Capelle leiden leerlingen op tot wereldburgers. De vestigingen van het Comenius College in Capelle aan den IJssel zijn een officiële Global Citizen School.

Sinds november 2018 is het Global Citizen Network gestart. Dit netwerk van ruim 75 scholen in het voorgezet onderwijs hebben allemaal hetzelfde doel: hun leerlingen opleiden tot wereldburger.
Internationaal tintje Op Global Citizen scholen hebben de lessen van alle vakken een internationaal en/of intercultureel tintje.
Er wordt bijvoorbeeld gewerkt met het Europese online samenwerkingsplatform eTwinning om digitale samenwerkingsprojecten met andere Europese scholen op te zetten.
Ook is er extra aandacht voor versterkt talenonderwijs en worden uitwisselingen met scholen in het buitenland ingezet om wereldburgerschap van leerlingen te ontwikkelen. De leerlingen houden zelf een (digitaal) portfolio bij, waarmee ze laten zien wat ze hebben geleerd en waarin ze nog willen groeien.

Stagemarkt

Leerlingen van tvwo 5 hebben in april en mei 2023 een internationale stage gedaan en het was voor velen een mooi en bijzonder avontuur. Sommige leerlingen bleven dicht bij huis maar ook zijn onze leerlingen terecht gekomen in Spanje, Portugal, Servië, Hongarije en op Malta. En nog verder weg in Canada, de Verenigde Staten, Costa Rica en op de Filipijnen.

Op donderdag 8 juni 2023 was er een informatiemarkt over deze stage verzorgt door de leerlingen van tvwo 5 voor de leerlingen van tvwo 4 en hun ouders. Op de markt konden de leerlingen van tvwo 4 alvast ideeën en inspiratie opdoen voor hun stage van volgend schooljaar.

IBC flex Leren ondernemen en de wereld verbeteren!