(WON)derzoekend leren

december 2022
Bouwsteen doorlopende leerlijn HBO & WO

(WON)derzoekend leren

Op het Comenius Lyceum in Capelle aan den IJssel zijn de leerlingen van havo/vwo-1 en vwo-1 gestart met WetenschapsOriëntatie Nederland (WON). Conrector Gert-Jan de Bruin licht toe wat WON is en met welk doel de school is gestart met dit WON-traject.

'We willen WON inzetten om leerlingen zo goed mogelijk op hun toekomst voor te bereiden door hen vaardigheden te leren zoals presenteren, goed schrijven en leren onderzoeken. En vooral om hun een actieve, nieuwsgierige en kritische leerhouding mee te geven. Onderzoekend leren en Leren onderzoeken spelen hierin een centrale rol. Met WON ontwikkelen onze leerlingen een academische houding: vanuit hun eigen nieuwsgierigheid bekijken ze met een kritische blik de wereld om zich heen. Ze leren dat goede vragen stellen leidt tot meer weten en dat dit hen verrijkt!

Hoe ziet dat eruit?

In het eerste leerjaar hebben onze leerlingen een half jaar WON-lessen vanaf januari. Hier leren ze wat onderzoek is en gaan ze zowel binnen als buiten de school onderzoek doen. Het beste onderzoek mag zich presenteren op de jaarlijkse WON-manifestatie. Dit traject eindigt met een afsluitende opdracht, waarbij we de ouders van onze leerlingen op school uitnodigen om te komen kijken naar wat de leerlingen hebben gepresteerd. De lessen zijn erop gericht om te laten zien dat leren en onderzoeken ontzettend leuk is!

Leerlingen die WON volgen hebben in het tweede en derde schooljaar een programma met vakoverstijgende onderzoeksprojecten. In zo'n project doen leerlingen onderzoek naar een onderwerp waarbij het eindresultaat vanuit het perspectief van verschillende vakken beoordeeld wordt.

Ook bij deze projecten zullen ouders regelmatig op school uitgenodigd worden om te zien wat de leerlingen hebben gedaan. Leerlingen sluiten het WON-traject in het derde leerjaar af met een Junior Profielwerkstuk en krijgen hiervoor een WON-certificaat.

De eerste ervaringen van zowel de docenten als de leerlingen zijn heel positief, iedereen is heel enthousiast! We zijn benieuwd waar dit avontuur ons en de leerlingen zal brengen!’

Meer informatie over WON: wonakademie.nl

Op het Comenius Lyceum word je uitgedaagd om alles uit jezelf te halen. Op het reguliere vwo doen we dat sinds dit schooljaar met WON: WetenschapsOriëntatie Nederland. We willen leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op hun toekomst door hen vaardigheden te leren zoals presenteren, goed schrijven en leren onderzoeken. En vooral om hen een actieve, nieuwsgierige en kritische leerhouding mee te geven. Onderzoekend leren en Leren onderzoeken spelen hierin een centrale rol.

Met WON ontwikkel je een academische houding: vanuit je eigen nieuwsgierigheid bekijk je met een kritische blik de wereld om je heen. Je leert dat goede vragen stellen leidt tot meer weten en dat dit jezelf verrijkt!

In de WON-lessen in leerjaar 1 leer je wat onderzoek is en ga je zowel binnen als buiten de school onderzoek doen. Vanaf het tweede halfjaar heb je elke periode een onderzoeksproject waar je vanuit verschillende vakken aan werkt. Het beste onderzoek mag zich presenteren op de jaarlijkse WON manifestatie. Win jij de prijs voor beste WON-onderzoek van Nederland? Leerlingen die WON volgen sluiten het 3e jaar af met een Junior Profielwerkstuk en krijgen hiervoor een WON-certificaat.

Bekijk hier het filmpje over WON onderwijs.