Leerling heeft regie over eigen leerproces
In het flexrooster maakt de leerling elke dag zijn eigen keuzes:
- Ga ik extra uitleg vragen aan een docent?
- Ga ik zelfstandig werken aan mijn schoolwerk?
- Of kies ik voor flexuur ontspanning?
Elke leerling wordt begeleid door zijn mentor maar ook door de studiecoach bij het regie nemen over zijn eigen leerproces. Vele vakken werken leerdoelgericht, waardoor de leerling voor zichzelf helder krijgt welke leerdoelen hij beheerst en welke nog niet.
Hetzelfde is van toepassing voor de vaaardigheden zoals b.v. het onderzoekend leren.
Maar hoe krijgt de leerling nu feedback over zijn leerproces?
Daarvoor werken we met leerlingbespreking.nl
LEERLINGBESPREKING- Gerichte feedback, minder vergaderen, de leerling zelf aan zet. Hoe werkt het:
- De vakdocenten geven vakgerichte feedback aan hun leerlingen in www.leerlingbespreking.nl Dit is inzichtelijk voor alle docenten die deze leerling les geven.
- De mentor kan in een oogopslag zien hoe de leerling ervoor staat en in de mentorles maken ze samen een plan van aanpak.
- De leerling krijgt hierdoor meer verantwoordelijkheid.
- In het driehoeksgesprek tussen docent, ouders en leerling presenteert de leerling zijn plan.
- Vakdocenten geven advies op haalbaarheid voor het komend schooljaar. De leerling krijgt heldere concrete feedback op positief advies en concrete adviezen in feedback op wat nodig is om toch een positief advies te krijgen. In april geeft de vakdocent advies op haalbaarheid voor komend schooljaar.
- De leerling krijgt concrete adviezen voor hun eigen plan van aanpak om bevorderd te kunnen worden naar volgend schooljaar.
Meer informatie: www.leerlingbespreking.nl