Schoolexamen havo 5 tekenen

Bouwsteen profielwerkstuk meesterproef

Persoonlijke vormentaal ontwikkelen op het Comenius Lyceum
Veel leerlingen doen eindexamen tekenen op het Comenius Lyceum

Het Comenius Lyceum in Capelle aan den IJssel is een van de scholen in Nederland waar leerlingen eindexamen kunnen doen in het vak tekenen en handvaardigheid. Daar is veel animo voor: dit jaar doen 75 mavo-, havo- en vwo-leerlingen eindexamen in deze kunstvakken, relatief veel meer dan op andere scholen.

De eindexamenkandidaten van dit schooljaar hebben vrijdag 8 april hun laatste praktische opdracht voor tekenen ingeleverd: een schilderij over het thema ‘Te gek’, met een beschouwing over hun kunstwerk.
Leerlingen geven voor deze laatste opdracht een creatieve invulling aan het opgegeven thema, met abstracte of figuratieve schilderijen. Ze laten zich inspireren door ‘te gekke’ kunstwerken van eerdere kunstenaars als Jheroen Bos of Salvador Dalí. Voor het werken aan kun kunstwerk hebben ze een mooie plek op school: het tekenatelier op de begane grond, met veel posters, boeken en tijdschriften. Én inspirerende docenten die ze daar dagelijks kunnen spreken.

Aansprekend beeld
Bij het geven van een cijfer kijkt tekendocent Peter Felix of het schilderij een spannend en aansprekend beeld oplevert, en hoe de leerling het voor elkaar heeft gekregen, dat wil zeggen: welke manier van schilderen, welk formaat en welke afbeeldingen de leerling als inspiratiebron heeft gekozen. Ook de reflectie op hun kunstwerk beoordeelt Felix met een cijfer. Deze twee cijfers maken deel uit van het schoolexamen voor dit vak; daarna volgt nog het centraal schriftelijk examen op 23 mei.

Vaardigheden leren
Het creatieve onderwijs op het Comenius Lyceum is een combinatie van kunstgeschiedenis en het leren van vaardigheden als: het tekenen van een hand of een portret. De opdrachten voor de vaardigheden worden telkens goed getimed gegeven, bijvoorbeeld bij het behandelen van kunst in de de middeleeuwen of Renaissance.

Boven de benchmark
Volgens Lia Oegema, docent handvaardigheid, is het belangrijkste doel van het kunstonderwijs op het Comenius Lyceum dat de leerling een persoonlijke vormentaal ontwikkelt. ‘Het gaat er niet om of iets mooi is, maar of het zeggingskracht heeft. En leerlingen moeten niet blijven hangen in succesformules, maar zich uitdrukken met een eigen vormentaal.’ Regelmatig gaan leerlingen na hun schooltijd op Comenius door naar het kunstvakonderwijs, vertelt Oegema. ‘Daar bereiden we hen op voor.’ De school biedt de geïnteresseerde leerlingen ook diverse excursies aan, en na de invoering van het flexrooster, ook flex-colleges over bijvoorbeeld Afrikaanse kunst en islamkunst.

Ouders
Volgend schooljaar zullen nog meer Lyceumleerlingen eindexamen doen in tekenen en handvaardigheid. Docent Oegema ziet als reden voor deze toeloop dat de leerlingen altijd kunnen binnenlopen in de lokalen voor de kunstvakken. ‘Ze zien wat er gebeurt.’ Ook hebben ouders een belangrijke rol volgens haar. ‘Vroeger stimuleerden ouders hun kind met een profiel Natuur en Techniek economie als keuzevak te nemen, nu vinden ze een brede ontwikkeling belangrijker. Ze vragen zich af: waar wordt mijn kind gelukkig van?’

Reacties van leerlingen
En wat vinden de eindexamenkandidaten zelf van een vak als tekenen?
Een leerling: ‘Ik vind het een leuk vak. Je hebt hier meer ontspanning en vrijheid, en leert niet alleen voor een cijfer.’
Een andere leerling: ‘Eerst had ik niet veel met kunst, maar nu herken ik kunststijlen als ik naar een museum ga.’
En nog een leerling: ‘Ik zit in havo-4 en ben hier voor mijn lol. Ik vind dit vak interessant en geniet van het enthousiasme waarmee meneer Felix over zijn vak praat. Na deze school wil ik naar het Grafisch Lyceum voor de opleiding Media en Vormgeving.’

Expositie
Nieuwsgierig geworden naar de creatieve uitingen van de leerlingen op het Comenius Lyceum? Kom dan (wanneer) naar de school aan de Lijstersingel 18. Dan exposeren de leerlingen uit vwo-6 hun kunstwerken in de aula.

« ga terug