Profielwerkstukdagen (PWS)

juli 2022
Bouwsteen profielwerkstuk meesterproef

In juli hebben alle leerlingen in havo 4 en vwo 5 een start gemaakt met hun profielwerkstuk. Je maakt het werkstuk in de bovenbouw van het vwo, de havo en de mavo. Het is een verplicht onderdeel van het eindexamen en gaat over een onderwerp dat past binnen jouw profiel. Je moet er zelf een onderzoek voor bedenken, uitvoeren en uitwerken
Met het profielwerkstuk laat je zien dat je de kennis, inzichten en vaardigheden die bij jouw profiel horen ook echt hebt opgedaan tijdens je middelbare schooltijd. Oftewel, dat je klaar bent om te beginnen met een vervolgopleiding.
Een goed begin is het halve werk, dus hebben onze leerlingen drie ochtenden vooronderzoek gedaan en gewerkst aan hun onderwerp, hoofdvraag, deelvragen door een poster te maken.
Het is fantastisch om te zien hoe hard leerlingen aan de slag gingen. Naast het eindexamen wordt dit werkstuk voor veel leerlingen een episch slotstuk van hun schoolcarrière.